Let's talk!
<  Kennisbank

5 verschillende contentvormen die ingezet kunnen worden om in de awareness fase traffic naar je website te krijgen

Milan Teerenstra
29 december 2021

Er zijn honderden verschillende contentvormen. Elke contentvorm heeft haar eigen charmes, maar welke contentvorm pas je wanneer toe? In deze blog kijken we naar de awareness fase van de potentiële klant en welke contentvormen je in die fase kunt toepassen om mensen kennis te laten maken met je product/dienst.

Leestijd: 5 min
Marketing

In deze blog kijken we naar verschillende contentvormen welke ingezet kunnen worden tijdens de awareness fase en leg ik uit waarom ik overtuigd ben dat deze 5 contentvormen het beste werken om de aandacht te trekken van potentiële klanten. Een contentvorm is een manier waarop je content kan verspreiden onder je doelgroep. Denk aan social media platforms, zoekmachines, televisie, radio e.d. Er zijn honderden verschillende contentvormen, maar welke kan je nou het beste toepassen in de awareness fase? Hieronder een opsomming van de 5 contentvormen waar ik het meeste in geloof:

  • Google Ads
  • Social media
  • Advertorial
  • Radio reclame
  • Tv-reclame

Google Ads: Dé manier om jouw (nieuwe) product en/of dienst aan het licht te brengen bij potentiële klanten. Klanten zoeken bijvoorbeeld naar: ‘rode schoenen kopen’ op Google en de kunst is om er voor te zorgen dat jouw advertentie dan wordt weergegeven in de bovenste zoekresultaten. Je concurreert wel met andere namen, maar door ervoor te zorgen dat jouw advertentie compleet en uniek is trek je vaak wel de aandacht.
https://www.google.com/search?q=rode+schoenen+kopen&rlz=1C1SQJL_nlNL806NL806&oq=rode+schoenen+kopen&aqs=chrome..69i57j0i22i30j0i10i22i30j0i22i30.1831j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Social media Ads: We kennen het allemaal, je bent lekker aan het scrollen op Facebook en dan wordt je tijdens het bekijken van een video opeens gestoord door een advertentie. Advertenties op social media worden automatisch weergegeven om de x aantal posts waar je doorheen scrollt of om de x aantal minuten dat je naar beeldmateriaal kijkt. De advertenties die je ziet sluiten bijna altijd aan op jouw zoekgebruik op internet. Dit komt door remarketing. Als jij websites bezoekt en de cookies accepteert, geef je toestemming om jouw internetactiviteit te laten tracken. Hierdoor kan het dus voorkomen dat je 5 minuten geleden naar een vakantie hebt gezocht, en nu veel gerelateerde advertenties ziet op Facebook, Instagram, etc. Bekijk een paar voorbeelden van succesvolle social media campagnes hier: https://www.coosto.com/nl/blogs/14-voorbeelden-van-succesvolle-social-media-campagnes

Advertorial: Een advertorial is een advertentie die wordt gepresenteerd als een redactioneel artikel. Dit kan in print media zijn, online wordt deze vorm ook vaak gebruikt om producten en diensten aan te prijzen, of om een boodschap uit te dragen. Middels een advertorial tref je dus vaak mensen die zich nog in de awareness fase bevinden. Bekijk hier hoe de rijksoverheid het maken en uitvoeren van een advertorial omschrijft:

https://www.rijkshuisstijl.nl/communicatiemiddelen/advertenties/advertorials


Radio reclame:
Radioreclame is één van de meest populaire vormen van reclame, en dat al bijna 100 jaar lang. Geen wonder, want Nederlandse radiozenders bereiken gezamenlijk iedere week zo'n 13 miljoen luisteraars. Radio geeft merken een podium om met miljoenen mensen te praten via een medium dat ze vertrouwen. Via de radio is het dus goed mogelijk om mensen kennis te laten maken met jouw product of dienst.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/geluidsfragmenten/2020/12/14/radiospot-coronavaccin

Tv-reclame: Met reclame wordt commerciële communicatie bedoeld, met het specifieke doel een dienst, persoon of product aan te prijzen. Een televisiereclame is een reclame die op de televisie wordt uitgezonden en bevat een strategisch ingezette combinatie van visuele en audio-elementen. De Nederlander keek in 2020 gemiddeld 160 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 40 minuten); dit is 4 minuten meer dan in 2019. Mensen komen dus zeer regelmatig in aanraking met nieuwe merken en gaan hierdoor sneller over tot aankoop.  https://kijkonderzoek.nl/images/Persberichten/2020/Jaarpersberichten/Jaaroverzicht_SKO_2020.pdf

Zie hieronder een voorbeeld van een geslaagde tv-reclame:
https://www.youtube.com/watch?v=nlVnEcOqzpU

Wil je meer weten over content en hoe je deze het beste kan toepassen? Laat het ons gerust weten!

*----*
Milan Teerenstra
Co-Founder & Marketeer

Benieuwd naar wat wij voor je kunnen betekenen?

Laten we praten over jouw volgend project

a:
Landdrostdreef 124
1314 SK Almere

KvK:
72492430
Let's talk!
logo stage 2022
*---------*